Publicerad av Mats Håkanson den 22 Mar 2020
Nu när det inte går att träffas "på riktigt" så kanske möten på webben kan vara alternativ. Det finns en lång rad möjligheter till detta. Ett sätt är att använda ett webbmötesprogram, ett annat att livestreama ett möte via Facebook. Det går också att ha möte via telefon. Här kommer några enkla tips.
Det finns idag en rad tämligen lättanvända system för webbmöten. Alltså möten där man kan både se och höra varandra. För detta behövs ett webmötesprogram som sköts av en administratör i klubben. Denne bjuder in deltagarna och startar mötet, som sedan alla andra medlemmar kan gå in på via sin dator, platta eller smarta telefon.
         Ett sådant program är Zoom, som är gratis om du begränsar mötet till 45 minuter. Rotary har dessutom 20 procent rabatt om det är så att klubben vill köpa en licens för längre möten än 45 minuter. Ett annat program är Starleaf, som för närvarande är gratis som ett stöd i coronatider. Det finns många fler alternativ, den som prenumererar på Office 365 kan t.ex. använda Microsofts mötesprogram Teams utan extra kostnad. Eller GTM (GoToMeeting) som Rotary har 15% rabatt på. Eller JoinMe, som är från samma företag som GTM men har en annan form och prisbild. Överhuvud taget är det många alternativ som alla fungerar väl, men som har olika uppsättningar av tjänster och priskonstruktioner.
         Är det då svårt att använda ett webbmötesprogram? Egentligen inte. Själva programmen är enkla att hantera och den som ska vara med på mötet går in i mötet med en webbadress och en mötesunik kod. Det som kan vara ett problem är att man måste öppna datorns kamera och mikrofon så att man hör, syns och kan prata. Men det brukar lösa sig med hjälp av någon datorkunnigs support. Ett tips är att gå in i mötet i god tid före starttiden, så att man kan fixa uppkopplingen utan stress.
         Webbmötesprogrammen kan normalt även användas med en telefon. Då ringer man in på ett vanligt telefonnummer och slår en kod. Man kan då höra allt som sägs och själv prata. Det kan vara enklare för den som inte är vän med sin dator.
         Viktigt när man är med på ett webbmöte, oavsett om det är med bild eller enbart per telefon, är att vara disciplinerad så att inte alla pratar i mun på varandra. Någon måste leda mötet och fördela ordet. Ofta finns det en chatfunktion som man kan använda som ”talarlista”.
         Andra möjligheter att ha möten är att använda Facebooks möjlighet till livestreaming av ett möte. Då kan alla se och höra vad som pågår, men det kan inte bli så mycket tvåvägskommunikation. Och distriktets nygamla klubb Skånska Vikingar har sina möten helt via Facebook. Det kan du läsa mer om här.