Postad av Kim Hall on° jan 30, 2019
Närmre 50 personer kom till Malmö-Öresund RK tisdagsmöte då Torkil och Jette Rönne berättade om sina upplevelser från San Diego och berättade om sina planer för guvernörsåret 2019-20 då Torkil går in som guvernör för D2390. Det var med stor entusiasm som de talade om RIs tema för året "Rotary Connecting the world" med Mark Daniel Maloney som RI-president. "Temat passar väl in i årets tema -Be the inspiration" sade Torkil och fick medhåll av sin hustru Jette som berättade om hur tidigare RI president Ravi Ravindran från Sri Lanka bjöd in Rotarianer mer av artighet och 14 dagar senare kom ett gäng Rotarianer som såg till att landet fick utrustning till mammografi så att kvinnorna kunde undersökas innan bröstcancer var ett faktum. "Tänk vad Rotary kan åstadkomma när man tillsammans gör en insats för att rädda liv" sade Jette medan de 30-talet guvernörer med partner och resterande DO-ledamöter och klubbmedlemmar nickade medhållande.
Jette Rönne rekommenderade alla att gå in på hemsidan och klicka fram till alla talen som finns inspelade. Här kan vi som inte var i San Diego lyssna till några av de talen som gjordes; bland annat polio, MeToo, Ravi Ravindran och inkommande RI-presidenten Mark Daniel Maloney själv: https://www.rotary.org/en/rotary-international-president-maloney-theme-2019. När man lyssnar på Torkil och Jette Rönne blir man inspirerad och imponerad av allt Rotary gör. Att de dessutom hade sin son Kristian med som illustrerade allt de sa i teckningar som visades upp på storskärm gjorde det hela enklare att sammanfatta allt. Ta en titt här nedan: