Publicerad av Mats Håkanson den 11 Mar 2024

Dagen efter distriktskonferensen, den 21 april, anordnar distriktet en natur- och kulturresa till Kullaberg, som alla – inte bara deltagare i konferensen – är välkomna att delta i. Vi startar kl 11 vid Kullens fyr, där vår guide berättar om fyren och natur­reser­vatet, för att därefter köra ner till Mölle, där vi besöker krukmakeriet och äter lunch. Efter en sväng ner till hamnen bär det av mot Kullabergs vingård, där vi besöker vineriet och smakar på ett av deras viner. Vid fyratiden är vi framme vid sista anhalten Höganäs museum (KKAM), där vi guidas genom utställningen med Bertil Valliens tidiga verk i lera.

Kostnad för hela programmet är endast 390 kr. Swisha till 123 129 3711 eller betala via bg till 5256-3335 till Distrikt 2390, märk inbetalningen med ditt namn och Resa Kullaberg. Anmälan är bindande och skall vara inne senast den 10 april.

Varmt välkomna önskar DG 2390 Annika Skoglund!

Här är hela programmet:

Ca kl 10:00 – Avfärd från Elite Marina Plaza i Helsingborg. Samåkning med de som har bilar. Deltagare från andra platser ansluter direkt till Kullaberg.

Kl 11:00 – Samling vid Kullens Fyr, en av Sveriges äldsta! Vi njuter den fantastiska utsikten och besöker det fina NATURUM KULLABERG. Vår guide Gustav Enquist berättar om fyren samt naturreservatet och dess historia.

Kl 12:00 – Lunch på Mölle Krukmakeri. VI serveras ”Alpgulasch”, alt Böngryta (veg). Vi sitter i en egen lokal i den ”Mongoliska Yurtan”. Ägaren Lisa Wohlfahrt berättar sin historia och insatser för att ge flyktingar jobb på restaurangen. Vår guide Gustav berättar om ”synden i Mölle”, som det begav sig en gång i tiden.

Kl 13:30 Efter en sväng ner i Mölle Hamn, så bär det av till Kullabergs Vingård, en av Sveriges mest framstående. Vi får se deras toppmoderna vineri (som är nominerat till arkitektpriser) och får smaka på ett av deras prisbelönta viner.

Vi passar även på att låta de tre rotaryklubbarna i Höganäs kommun få berätta om sina planer. Det är Höganäs RK, Höganäs-Kullen RK och Mölle-Arild RK.

Kl 16:00 är sista anhalten Höganäs Museum som numera heter KKAM. Här får vi se en utställning med Bertil Valliens tidiga verk i lera. Verksamhetschefen Claus von Hauswold guidar.

Kl 17:00 (ca) är det hemfärd med bilar till Helsingborg och andra platser.

> Hämta programmet som pdf