Fokus på stöd till människor som drabbas av kriget i Ukraina

Distrikt 2390 har inrättat en kommitté som har särskilt fokus på vad vi kan göra för Ukraina. Med detta sagt så innebär inte det att vi bara fokuserar på hjälp till Ukraina utan även till de som flyr från Ukraina till dess grannländer. De medel som vi samlar in kommer kanaliseras till rotarianer, klubbar och distrikt på plats för att hjälpen ska nå fram utan mellanhänder. Vi är rotarianer som hjälper andra rotarianer att hjälpa de som är i nöd.

Vi har täta, säkra och etablerade kontakter med rotarianer på plats som ser till att de pengar vi samlar in blir till hjälp för dem som behöver det.

10 dec 2022: Insamlingskontot åter öppet för bidrag

Rotary­ distrikt 2390 har återigen öppnat insam­lings­kontot för bidrag till stöd för människor som drabbas av kriget i Ukraina. Under våren samlades nästan 185.000 kronor in, som har betalats ut till Rotary­distrikten i Polen och Ukraina. Dessa har en fungerande organisation på plats som hjälper människor som har flytt undan kriget, men de behöver ditt stöd för att kunna köpa in de förnödenheter som behövs! Swisha därför ditt bidrag på 123 443 1201, märk inbetalningen Ukraina. Hela summan går oavkortat till Rotarys stöd på plats i Ukraina och Polen.

Dina pengar kommer direkt till de som hjälper flyktingarna, internflyktingar i Ukraina eller de som flyr över gränsen till Polen. Pengarna som kommer in betalas ut där behoven är störst och där Rotary är på plats och hjälper till.

Vi kommer på distriktets webbplats www.rotary2390.se, i distriktets veckobrev som går ut till alla medlemmar och i RotaryWednesday Night Live att rapportera om hur pengarna används.